lørdag 20. august 2011

Nytt grottedykk

Mitt andre huledykk i dag (altså i går)! En annen, større cenote ved navn Nomozon. Sikten var litt dårligere her enn i Kankiriché, men grotten var mye større og vi fikk sett litt mer. Vi var blant annet inne i en huleåpning hvor vi fikk se litt hvordan huledykking foregår med pilmarkeringer og liner og slikt, og vi fikk se en liten hodeskalle som lå der, ensom og forlatt.
Jeg begynner å komme meg litt på dykkerfronten, og det å dykke i ferskvann og regulere oppdrift med BCD er ikke så vanskelig som jeg kan huske det var i bassenget. Dessuten har jeg minsket luftforbruket mitt veldig, noe jeg er veldig glad for. Startet med 2500 psi og avsluttet med 1000 psi etter et dykk på ca 40 minutter på 28 meter maks (håper Lill og Trond er stolte av meg nå!).

Lisa fra Østerrike! :) Har bodd her et år, studerer arkeologi, og drar hjem i september.


Nomozon! Vi dykket da ned under veggen bakerst i hulen, ned til 28 meter, men vet ikke helt hvor langt inn under bakken vi var.


Litt bedre nedstigninsmuligheter enn i Kankiriché. her var det faktisk trapp.


Memo 2. Tok bilder og dykket med oss. Lurer på om han filmet/tok bilder under vann også.


Såmmårføggla. Var mange flere rundt denne pytten, men de fløy av gårde da jeg nærmet meg. Litt av et syn! må ha vært hundrevis av dem...




Skulle hatt et undervannskamera, men den gang ei.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar