tirsdag 13. september 2011

Jobboppdatering.

Bare sånn at ingen skal tro at jeg bare løper rundt og ser på spennende ting og sover lenge og drikker masse og sånn, så skal jeg nå gi en liten oppdatering på det jeg faktisk er her for å gjøre, nemlig jobb.

Som tidligere nevnt har jeg vært innom både bioarkeologi og zooarkeologi og jobbet med bein. De siste dagene har jeg imidlertid fått prøve meg på nok en side av arkeologien, nemlig paleoetnobotanikk. Dette er en gren som absolutt har sitt naturvitenskapelige alibi i orden, selv om subjektiviteten selvfølgelig stikker nesa innom i ny og ne.
Jeg og Jospe har fått prøvd oss litt på fosfatanalyse, en metode som brukes for å spore rester etter organisk materiale i jordsmonnet.

Kort fortalt plasserer man en liten jordprøve på et stykke papir, hvorpå man tilfører litt forskjellige syrer i en gitt rekkefølge (ikke spør meg om hvilke syrer det var snakk om, for det har jeg glemt, og jeg gidder ikke jukse ved å google det, for det ville vært for åpenbart). Papiret farges så blått når fosfater reagerer med disse syrene, og blåfargens ustrekning og intensitet gir da en indikasjon på hvor mye fosfat det er i jorden.

Vi fikk også forsøke oss på karbonatanalyse. Litt jord ble puttet i et reagensrør, og en eller annen syreløsning ble tilsatt. Reaksjonens styrke tilsvarte da mengden karbonat i jorden.

Disse analysene kan da gi svar på hva forskjellige områder innenfor en lokalitet er brukt til.

Enkelt forklart, og jeg skjemmes ikke over å si at jeg neppe kan forklare det noe bedre. Jeg er jo ingen kjemiker eller paleoetnobotaniker. Gøy var det uansett!

Jeg skulle liksom ta bilder av oss i labfrakker bak flasker og reagensrør, men kameraet mitt hadde bestemt seg for å ta en liten ferie for å få ladet batteriene litt. Derfor blir dette et kjedelig blogginnlegg med bare tekst og ingen bilder.

Bilder blir det derimot til helgen. Det er uavhengighetsdag her i landet på fredag, så det betyr langhelg fra og med torsdag. Planen er foreløpig å observere festlighetene på fredag, samt bruke helgen på utflukter til Chichén Itzá og Ek'Balam, og da skal kameraet mitt ha kommet til hektene igjen.

Montezuma er forresten ikke hevngjerrig lenger, og jeg sier takk for det! (Jinx...)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar